вівторок, 5 квітня 2016 р.

Тема: «Комплексна логопедична робота при моторній алалії (І-ІІ рівень ЗНМ)


 
 
Ліліана Стечишина, 
 консультант-дефектолог Тернопільської ОПМПК,
 вчитель-логопед ЗОШ І-ІІІ ст. № 23 м. Тернополя
Тема: «Комплексна логопедична робота при моторній алалії (І-ІІ рівень ЗНМ)
Конспекти індивідуальних занять.
Заняття №1.
Завдання 1.
Мета: формувати позитивний емоційний настрій на сумісну з дорослим роботу, розвивати відчуття власних рухів.
Дорослий плескає своєю долонею по долоні дитини, супроводжуючи свої дії віршованим текстом, і стимулює дитину до взаємних дій:
Ладусі – ладусі,
Де були? В бабусі!
Ладусі – ладусі ,
Дзвінкі хлопусі.
Хлоп – хлоп!
Завдання 2.
Мета:вчити фіксувати погляд на яскравому предметі, прослідкувати його рухи поглядом і рукою, формувати захват руки
_______________________________________________________
Дитині пропонується яскраву іграшку (кільце), підвішену за нитку в обмеженому просторі столу (дивану). Дорослий переміщає іграшку (кільце), смикаючи за нитку, малюк відслідковує рух поглядом і намагається схопити її рукою.
Завдання 3.
Мета: розвивати зорове сприйняття, вчити співвідносити іграшку із звуконаслідуванням, стимулювати дитину до довільного промовляння звуконаслідування.
З допомогою сюрпризного моменту (з «чудового» мішечка, коробочки, з-за ширми) дитині показується знайома чи улюблена іграшка (наприклад,ведмедика). Дорослий здійснює ігрові дії з мишкою, супроводжуючи їх словами: «В гості до нас прийшов ведмедик. Він вітається з тобою:«У-у-у!». Привітайся з ведмедиком (дорослий стимулює дитину до довільного або спряженої вимови звуконаслідувань).
Якщо з бажанням включається в гру, можна запропонувати її ускладнення –гру – « Хто покликав» (разом з ведмедиком в гості до малюка прийшов вовк-вовчок ( «у-у-у»); іграшки розкладені по правий і лівий бік від дитини і по черзі «звуть дитину, вона повертається до тієї іграшки, яка її «покликала»).
Варіанти:аналогічні ігри проводяться з літачком (« у-у-у!») і паровозиком («у-у-у!»).
Заняття № 2.
Завдання 1.
Мета: формувати позитивний емоційний настрій на сумісну з дорослим роботу, розвивати відчуття власних рухів.
Дорослий, діючи руками дитини, вимовляє віршований текст:
Прилетіли гулі-гулі голубочки, (махає руками)
На голівку сіли моїй дочці. (кладе руки на голову дитині)
Ой! Шу, полетіли! (розводить руки дитини в
сторони)

Завдання 2.
Мета: вчити дитину фіксувати погляд на предметі, прослідкувати поглядом його рухи.
Дорослий стимулює дитину знайти іграшку в просторій кімнаті (на дивані, на стільці, на полиці) і прослідкувати поглядом за її переміщенням (з дивану на килимок, з килимка на стілець, з стільця на стіл і т. д.). Активізувати увагу малюка можна з допомогою віршованих текстів:
Де ж лялька наша,
Знайдемо ляльку Машу!
Хлопчик ляльку пошукає,
Хлопчик ляльку відшукає.
Якщо дитина не фіксує погляд на іграшках, доцільно починати цю роботу з використання кольорових пов’язок на голові матері, яскравих, блискучих предметів одночасно з звуковим подразником (звучанням брязкальця (бубна), молоточка дзвіночка).
Завдання 3.
Мета: спонукати дитину до довільного видиху.
Гра «Султанчики» (султанчики легко виготовити з яскравої фольги чи новорічного «дощику», прив’язавши його до олівця).
Дорослий пропонує дитині подути разом з ним на султанчик, звертаючи увагу малюка на те, як красиво розлітаються полоски.
Заняття №3.
Завдання 1.
Мета: розвивати власні відчуття з використанням різноманітних поверхонь.

Перед дитиною на столі знаходиться мисочка з водою, жорстка щітка, вата. Дорослий діє рукою дитини, плескаючи почергово по воді, жорсткій щітці, супроводжуючи дію словами: «Хлоп-хлоп, моя рученька!» Якщо малюк із задоволенням бере участь в цій грі, можна спонукати його до самостійних дій.
Ускладнення: за рахунок використання різноманітних поверхонь – наждачний папір, мисочка з кремом і т. д.
Завдання 2.
Мета: формувати довільний ротовий видих.
Гра «Кулька»: дорослий пропонує дитині подути на легку кульку для пінгпонга, яка знаходиться в мисці з водою.
Завдання 3.
Мета: вчити фіксувати погляд на предметі прослідковуючи поглядом його рух.
А. Поява іграшки з-за ширми в заданому місці (наприклад – справа) з попередньою фіксацією погляду на ньому (пропонується інструкція: «Це ведмедик! Він сховався. Подивися, де сховався?»), прослідковуючи рух іграшки в заданому напрямку над ширмою (для цієї гри можна використовувати іграшки Бі-ба-бо для лялькового театру).
Б. Поява іграшки з-за ширми одночасно з звуковим сигналом (дзвінком).
Ускладнення (вводиться у випадку, якщо дитина легко справляється з основним завданням):
а)знаходити іграшку за її характерними деталями в просторі
кімнати (вуха зайця виглядають з коробки, м’яч з-за ножки
тому,голова ляльки з-під подушки і т. д.);
б)знаходити іграшки в просторі кімнати з допомогою «підзорної труби»,яка охоплює обидва ока (аркуша цупкого паперу,звернутого в широку трубочку).

Заняття №4
Завдання1.
Мета: розвивати відчуття власних рухів з допомогою легких масажних дій руками.
Дорослий видавлює крем на ліву руку дитини.Погладжуючи і похлопуючи її від ліктя до кінчиків пальців (а також в зворотньому напрямку),розмазує крем,діючи правою рукою малюка. Потім змінює руки. Всі рухи супроводжуються словами:
З гірки-бух! (рух від ліктя до пальців руки)
На гірку-ух!(рух від кінчиків пальців до ліктя).
По мірі можливостей необхідно спонукати дитину до самостійних дій.
Завдання 2.
Мета: формувати довільний видих.
Гра « Пір’ячко»:дитина здуває з долоні дорослого пір’їнку,легкуватну кульку.
Завдання 3.
Мета: вчити співвідносити іграшку з звуконаслідуванням, спонукати дитину до довільного вимовляння звуконаслідуванням: «а-а-а», розвивати слухову увагу.
Гра «В гості прийшла лялька».
З допомогою сюрпризного моменту зявляється знайома лялька. Вона хоче спати, треба її колисати, супроводжуючи дії звуконаслідуванням «а-а-а». Дорослий показує ігрові дії, супроводжуючи їх словами: «Лялька Оля хоче спати, ляльку треба колисати», і спонукає малюка те саме.
Заняття №5.
Завдання 1.
Мета: активувати відчуття власних рухів з використанням рівних і нерівних поверхонь.

Дорослий видавлює крем на гладку поверхню(дзеркало, плоску тарілку) і, працюючи рукою дитини, розмазує крем по дзеркалу (тарілці). Всі дії супроводжуються словами:
По рівненькій доріжці (погладжуючи рухи)
Топ-топ! (стукає долонею по дзеркалу)
По гладенькій доріжці (погладжуючи рухи)
Скік-скік! (постукуючи рухи)
Аналогічні рухи проводяться на нерівній поверхні масажного килимка і супроводжуються словами:
По горбочках, по горбочках – топ, топ,
На горбочках, на горбочках – скік-скік,
В ямку – бух!
Завдання 2.
Мета: формувати довільний видих.
Гра «Завісочка». Дитина дмухає на бахраму, виконану з тонкого паперу. Пропонується інструкція: «Подуй на завісочку, за нею сюрприз» (маленька іграшка).
Завдання 3.
Мета: вчити співвідносити іграшку з звуконаслідуванням, спонукати дитину до спряженого, відображеного чи довільного вимовляння звуконаслідування «а-а-а», розвивати слухову увагу.
Гра «Айболить»: дорослий створює ігрову ситуацію – до Айболитя приходять знайомі дитині іграшки: зайчик, лялька, крокодил.
-У зайчика болять зуби. Зайчик плаче: «А-а-а!»
-Як плаче зайчик?
-У крокодила болять зуби. Крокодил плаче: «А-а-а» і т. д. малюк вимовляє разом з дорослим, повторює за ним, потім самостійно вимовляє звуконаслідування: «а-а-а!».


Підготував:
завідувач логопедичним пунктом
при Золотопотіцькій ЗОШ І – ІІІ ст.
Микуляк В. П.

Заняття №6.
Завдання 1.
Мета: активувати рухи пальців рук, формувати позитивний емоційний настрій на заняттях з дорослим.
Дорослий діє руками дитини: вказівним пальцем руки виконує кругові рухи по долоні лівої руки. Дії супроводжуються словами:
Сорока-білобока
Кашку варила,
Діток годувала.
Цьому дала (по черзі загинається – мізинець),
Цьому дала (безіменний),
Цьому дала (середній),
Цьому дала (вказівний),
Цьому дала (великий палець).
Завдання 2.
Мета: привертати увагу дитини до музичного предмету (дзвіночок).
На столі перед дитиною 2 коробки, в одній з яких знаходиться дзвіночок. Дорослий дістає його з коробки, демонструє звучання, потім забирає інструмент і, переставивши коробочки місцями, пропонує дитині знайти дзвіночок (вибрати потрібну коробочку).
Варіанти:
-використання брязкальця, коробочки з мілкими предметами;
-збільшення кількості порожніх коробочок, які беруть участь у грі (дитина вибирає з 3-4 коробочок, в одній з яких знаходиться брязкальце чи дзвіночок).
Завдання 3.
Мета: вчити співвідносити іграшки із спряженим, відображеним чи довільним звуконаслідуванням і розрізняти їх.

Гра «У нас в гостях» («Зоопарк»): з-за ширми послідовно зявляються іграшки: ведмедик, лялька, крокодил, вовк, зайчик. Вони вітаються з дитиною («а-а-а», «у-у-у») і ховаються за ширму.
Питання та інструкції:
-Вгадай, хто привітався? Покажи.
-Поклич того, хто привітався (виклик звуконаслідування).
Ускладнення:
А. «Чарівний мішечок».
Дістаючи з нього іграшки, дитина відтворює звуконаслідування.
Питання і інструкції:
-Покажи, хто покликав?
-Хто привітався так: «А-а-а»?
Б. «Хто пішов?» на столі 2-3іграшки (літак, вовк, крокодил). Дитина відтворює звуконаслідування до кожної іграшки. Після цього одна з них прибирається (наприклад – крокодил).
Питання: «Хто пішов?» (спонукати до вимовляння звуконаслідування).
Дорослий звертає увагу на те, як дитина фіксує погляд на іграшці і простежує поглядом її рух над ширмою.
Заняття №7.
Завдання 1.
Мета: активізувати активні та пасивні рухи пальців рук, формувати позитивний настрій на заняття з дорослим.

Дорослий діє руками дитини: загинає і розгинає пальчики малюка почергово на правій та лівій руці, супроводжуючи рухи словами:
Цей пальчик – бабуся,
Цей пальчик – дідусь,
Цей пальчик – матуся,
Цей пальчик – татусь,
Цей пальчик – дитятко.
Цей пальчик хоче спати,
Цей пальчик – скік у ліжко!
Цей пальчик задрімав.
Цей пальчик вже заснув.
Встали пальчики! Ура!
У садок іти пора!
Завдання 2.
Мета: вчити подовженому ротовому видиху.
Гра «Вітерець»: дорослий пропонує дитині подути на квіточку кульбаби, гілочку з листочком чи на листячко, вирізане з тонкого паперу, як вітерець, супроводжуючи дії дитини віршованим текстом:
Дуже жаркий день-деньок.
Дуй-подуй, наш вітерець.
Вітерець, вітерець,
Дуй-подуй, наш вітерець!
Завдання 3.
Мета: активізувати зорове сприймання дитини, формувати її мовленнєву активність, використовуючи рухові можливості.
Гра «Вудочка». На столі, розкладені в рядок, лежать 2-3 різнокольорові стрічки (вудочки). До кінців двох із них прив’язані знайомі іграшки (дитина може називати їх, використовуючи звуконаслідування). Дорослий пропонує «спіймати на вудочку» мишку (літак, крокодил). Для цього треба потягнути за потрібну стрічку і підтягнути іграшку до себе (можна використовувати сумісні дії руками дорослого і дитини чи спонукати малюка повернутися і потягнутися до потрібної іграшки). Після того, як іграшка буде зловлена, дитина називає її, використовуючи звуконаслідування.
Заняття 8
Завдання 1.
Мета:вчити дитину здійснювати дії руками (розкривати долоні, широко розводячи пальці) у відповідності з віршованим текстом.
Дорослий промовляє слова:
Поїхали-поїхали ,
З горіхами, з горіхами,
До дідуся за ріпкою,
Жовтою, великою,
Он якою!
Поїхали-поїхали,
До зайчика за м’ячиком,
За м’ячиком твоїм,
Круглим, і великим,
Он яким! (показ руками)
(Дорослий розводить руками дитини в сторони, показуючи розмір ріпки і розкриває її долоні).
Завдання 2.
Мета: вчити подовженому ротовому видиху.
Гра «Метелику, лети». Дорослий показує дитині метелика, вирізаного з кольорового паперу, закріпленого по центру ниткою, дує на нього. Метелик літає. Гра супроводжується віршованим текстом:
Я біжу, біжу по гаю,
Я метелика впіймаю.
А метелик не схотів –
Геть від мене полетів.
Полетів він на лужок,
Заховався між квіток.
Я іду, іду, іду
І метелика знайду! (Н. Забіла)
Дорослий «садить» метелика на руку дитини, спонукаючи дитину подути на неї.
Завдання 3
Мета: вчити дитину визначати напрямок звуку.
Два дзвіночки знаходяться на відстані 1-1,5м один від одного (в полі зору дитини).Дорослий почергово дзвонить дзвіночками, пропонуючи дитині повернутися до предмету, який звучить.
Варіанти:
А. «Де ти, де ти,дзвіночок?»
Дорослий промовляє віршовану фразу, супроводжуючи її демонстраційними рухами:
- Де ти, де ти дзвіночку? (Показує дзвіночок і ховає його в коробочку).
-Ні-ні, ні-ні.(Похитує головою, спонукаючи дитину до аналогічних дій).
- Де ти, де ти, дзвіночку? (Витягує дзвіночок з іншої коробочки).
От-от, от-от. (Дзвенить дзвіночок, закликаючи дитину до аналогічних дій рукою).
Б. Використання звукових коробочок, брязкалець.
9.
Завдання 1.
Мета: використовуючи різницю температурних відчуттів, спонукати дитину до довільних емоційних вигуків «Ой! Ай! Ох! Ух! Ах!»

На столі перед дитиною мисочки з теплою водою, шматком льоду, попередньо нагрітим в гарячій воді пінг-понговим м’ячиком. Малюк послідовно торкається до цих температурних подразників з допомогою дорослого, супроводжуючи дії емоційними вигуками (зразок дає дорослий ).
Завдання 2.
Мета: вчити дитину довільному видиху.
Гра «Гарячий чай».Дорослий пропонує дитині подути на гарячий чай (суп) в блюдечку (тарілці), щоб він швидше вистиг. Показ дії супроводжується словами: «Наберу багато повітря і подую на чай!»
Завдання 3.
Мета: вчити порівнювати і об’єднувати предмети за ознакою кольору.

Гра «Різнокольорова коробочка». В коробочці знаходяться кульки різних кольорів. Дорослий виймає з неї червону кульку і просить дитину витягти з коробочки «таку ж». Якщо малюк здійснює неадекватні дії, дорослий порівнює кульку дитини з своєю і дає установку: «Ти взяв не таку кульку», - виймає кульку потрібного кольору і говорить: « Візьми таку ж».
Заняття №10.
Завдання 1.
Мета: формувати уявлення про схему тіла.
Дорослий читає віршований текст, супроводжуючи його сумісними з дитиною рухами:
Дитя плескати уміє,
Своїх ручок не жаліє: плескає
Хлоп-хлоп, хлоп-хлоп (хлопає долонями),
Дитя топати уміє,
Своїх ніжок не жаліє:
Топ-топ, топ-топ! (топає ніжками)
Ручками захлопали:
Хлоп-хлоп-хлоп (плескає долонями)
Ніжками затупали:
Топ-топ-топ! (тупає ніжками)
Завдання 2
Мета: вчити впізнавати і виділяти барабан з ряду предметів, що звучать (дзвіночка, брязкальця, музичної шкатулки).
Гра « Різнокольорова коробочка» (опис дивись у занятті №9)
Аналогічні завдання проводяться з кубиками(лічильними паличками) паличками (для лічби),кольоровими карточками, дрібними (маленькими) іграшками, дрібним матеріалом (мозаїкою, гудзиками).

3 коментарі: