Вчитель -
логопед Кульчицька Н. В.
ТНВК №15 м. Тернопіль
1. Артикуляційна гімнастика
проводиться щоденно по 3-5 хвилин кілька разів в день:
а) з логопедом під час
індивідуальних, групових занять;
б) з батьками вдома.
2. Виконується артикуляційна
гімнастика, стоячи чи сидячи перед дзеркалом, з обов’язковим дотриманням
правильної осанки.
3. Необхідно добиватись
чіткого, точного, плавного
виконання рухів.
4. Спочатку артикуляційні рухи
виконуються повільно, але поступово, в міру оволодіння ними, темп артикуляційної
гімнастики збільшується.
5. Комплекс артикуляційної
гімнастики неухильно ускладнюється і розширюється за рахунок відібраних з
логопедом вправ.
6. Кожна вправа виконується
від 5 до 20 разів. Кількість повторів зростає в міру вдосконалення
артикуляційної моторики паралельно зі збільшенням темпу рухів.
7. Можливим і бажаним є
виконання артикуляційної
гімнастики під рахунок, під
музику, з оплесками і т. д.
Комплекс
вправ для артикуляційної гімнастики
І. Вправи для щелеп
1. Жувальні рухи в повільному темпі із зімкнутими
губами.
2. Те ж саме в швидкому темпі.
3. Легке постукування зубами — губи розімкнуті.
II. Вправа для зубів
« Парканчик » - широко посміхнутися,
зімкнути зуби.
« Бегемотик » - Широко відкрити рот і потримати його відкритим
10-15 секунд.
ІІІ. Вправа для губ
1. «Посмішка» — розтягування
розімкнутих губ, зуби при цьому зімкнуті, добре видно і верхні, і нижні різці.
2. Те ж саме із зімкнутими губами і зубами.
3. «Трубочка»
(«Хоботок») — витягування губ вперед
(зуби
зімкнуті).
4.
Поперемінне виконання «Посмішки» і «Трубочки».
5. Обертальні рухи губами.
6. Відведення нижньої губи від зубів і ясен.
7. Втягування нижньої губи всередину рота.
III. Вправи для язика (виконується з широко
розкритим ротом і при нерухомій нижній щелепі)
1.
«Лопатка»
Мій язик, широкий,
Як лопата,
Може на губі розслабленим
Лежати.
Широкий, розслаблений язик висунути, покласти на нижню
губу, потримати 10-15 секунд (при напруженні поплескати по язику шпателем або поплямкати губами).
1.
«Голочка»—
вузький напружений язик висунути далеко вперед і утримувати 10-15 секунд (для
скорочення язика доторкнутися до кінчика шпателем).
3. Поперемінне виконання «Лопатки» і «Голочки».
4. «Неслухняний язичок»
Лінькуватий мій язик.
Працювати він не звик.
Неслухняний язичок-
Покараю:шльоп, шльоп, шльоп.
Посміхнутися, закусити
язик зубами. «Протягувати»
язик між зубами вперед-назад,
злегка покусуючи
його.
Виконати 3-4 рази.
Комплекс артикуляційних вправ
Формування
артикуляційної моторики
Важлива роль у
формуванні звуковимови належить чіткій, точній, скоординованій роботі
артикуляційних органів, здатності їх до швидкого і плавного переключення з
одного руху на інший, а також до утримування заданої артикуляційної
пози.
Тому першочергове значення мають усунення порушень в роботі
артикуляційного апарату, підготовка його до постановки
звуків.
Формування правильних, повноцінних
артикуляційних рухів, об’єднання простих рухів в складні артикуляційні уклади
різних фонем досягається двома шляхами:
1. Постановкою, потім ретельним
відпрацюванням артикуляційних рухів, які
відсутні або ж порушені. Це тривала, копітка, складна робота, яка
вимагає певного професіоналізму, і виконується вона логопедом з кожною дитиною
індивідуально.
2. Систематичною артикуляційною
гімнастикою, яка являє собою комплекс правильно виконуваних
дітьми, відпрацьованих з логопедом
артикуляційних вправ.
Основним призначенням
артикуляційної гімнастики є розвиток, зміцнення і вдосконалення
артикуляційної моторики. Виконується
артикуляційна гімнастика як індивідуально, так і колективно з усією групою чи невеликими підгрупами.
|
|
Немає коментарів:
Дописати коментар