Лариса Миколаївна Акменс –
вчитель-логопед Тернопільської спеціальної ЗОШ
Логопедичний
супровід є одним із найважливіших
компонентів у системі комплексного
психолого-медико-педагогічного впливу
на дітей з особливостями інтелектуального
розвитку. Він передбачає діагностику,
корекцію та компенсацію мовленнєвої
сторони особистості учня.
Порушення
мовлення у дітей із інтелектуальними
особливостями, як правило, є системним
– порушені звуковимова, граматична
структура мовлення, бідний словниковий
запас та змістовна сторона висловлювань.
За наявності таких системних порушень
дитині ставиться логопедичний діагноз
- загальний недорозвиток мовлення.
Зазвичай, ЗНМ спостерігається при
найбільш складних формах дитячої
мовленнєвої патології: алалії, афазії,
ринолалії, дизартрії.
З
огляду на те, що ЗНМ завжди виступає
вторинним діагнозом при розумовій
відсталості, логопедичної допомоги
потребують всі учні Тернопільської
спеціальної загальноосвітньої школи
ТМР. Логопедичними заняттями охоплено
93% учнів підг., 1-7 класів, які найбільше
цього потребують. Діагностика
дітей-логопатів ТСЗОШ:
І
рівень ЗНМ – 23 учні;
ІІ
рівень ЗНМ – 22 учні;
ІІІ
рівень ЗНМ – 16 учнів.
Згідно
медичних діагнозів, з них:
-
із складною дислалією – 19 учнів,
-
з алалією – 6 учнів,
-з
дизартрією – 6 учнів,
-з
ехолалією – 2учні.
Учні
школи охоплені індивідуальними та
груповими заняттями. Групові заняття
з розвитку мовлення проводяться у другу
половину дня згідно розкладу корекційних
занять, складеного відповідно до
навчальних планів спеціальної школи.
Індивідуальні заняття проводяться
починаючи з 11год. за індивідуальним
графіком логопедичного супроводу учня.
Робота логопеда організовується згідно
статутних вимог та Положення про
спеціальну загальноосвітню школу.
Логопедична
документація у школі оформлена відповідно
до нормативних вимог. Робота логопедичного
кабінету здійснюється у відповідності
з річним планом роботи логопедичного
кабінету. Ведуться індивідуальні
мовленнєві картки двох видів (для дітей
із ЗНМ І рівня; для дітей із ЗНМ ІІ та
ІІІ рівня). На основі логопедичного
обстеження складається індивідуальний
перспективний план логопедичної роботи
з учнем. Облік учнів ведеться у журналі
обліку дітей з вадами мовлення. Групова
робота реалізовується згідно
календарно-тематичного планування
занять із розвитку мовлення, що
складається відповідно до навчальних
програм з навчання грамоти та української
мови відповідного класу із врахуванням
особливостей контингенту учнів.
Індивідуальна робота з учнями проводиться
згідно перспективного плану роботи
логопеда з учнями І, ІІ та ІІІ рівня ЗНМ
із врахуванням індивідуальної динаміки
розвитку кожного учня. Вся робота
вчителя-логопеда обліковується в
журналах обліку занять та відвідування.
Комплексний підхід у здійсненні корекції
мовлення учнів відображається у журналі
обліку консультацій для батьків та
журналі взаємозв’язку вчителя, вихователя
та логопеда.
Комплексність,
що є однією із передумов результативності
роботи з дитиною із ЗНМ, можливо
реалізувати лише в умовах спеціального
навчального закладу. Тому вчителі-логопеди
ТСЗОШ працюють в тісному контакті з
класними керівниками, вихователями ГПД
та вихователями груп цілодобового
перебування, психологом та батьками,
забезпечуючи в такий спосіб всебічний
вплив на дитину.
Відповідно
до проблеми, над якою працює школа,
діяльність вчителів-логопедів спрямована
на розвиток комунікативної компетенції
учнів із психофізичними особливостями.
На логопедичних заняттях здійснюється
компенсація порушень мовленнєвого
розвитку та створюються умови для
включення дітей у суспільство та
підвищення можливостей для їх
самореалізації. Крім цього, у процесі
роботи відбувається діагностика
відхилень у розвитку дитини із ЗНМ, як
первинних так і вторинних; виявлення і
організація процесу формування мовлення;
розвиток і корекція психофізіологічної
бази мовлення; формування і закріплення
навичок правильного мовлення; підвищення
логопедичної компетентності батьків
дітей.
Досвід
роботи вчителів-логопедів ТСЗОШ ТМР
дав змогу виділити такі специфічні
особливості роботи з дітьми із ЗНМ, які
мають порушення психофізичного розвитку:
1.
Постійний
пошук індивідуальних підходів до дитини.
Кожний учень у повному сенсі "особливий":
у нього свій тип сприймання, уваги,
пам'яті, характер і темперамент. Всі
психічні прояви в таких дітей виражені
більш яскраво, рельєфно в порівнянні
зі звичайними дітьми. Це унеможливлює
роботу із застосуванням стандартних
методик: кожна дитина вимагає свого
підходу.
2.
Логопедичні
заняття мають комбінований характер
і проводяться в ігровій формі. Структура
занять включає роботу над рухливістю
артикуляційного апарату, над звуками
мовлення, розвитком фонематичного
слуху, лексико-граматичного складу
мовлення, зв’язним мовленням.
3.
Формування
наслідувальної діяльності.
Перший крок корекційної роботи –
розвиток довільної уваги. Важливо, щоб
дитина "побачила", "почула",
звикла вслухатися в мовлення. Тому,
працюючи із дитиною із ЗНМ, логопед
починає роботу з наслідувальної здатності
дитини, учить її наслідувати дії з
предметами, рухами рук, ніг, голови. Це
– основа для переходу до наслідування
артикуляційним рухам, звукам, словам.
4.
Організація
контексту занять.
При роботі з учнями з вадами інтелекту
важливу роль відіграє розташування
обладнання, відсутність зайвих предметів
у полі зору дитини, використання іграшок,
до яких у неї є особливе відношення,
місце розташування логопеда. Важливо
відзначити, що те, до чого звикають діти,
впливає на успішність занять. Тому
важливо знати їхні звички й використовувати
це в організації контексту занять.
5.
Повільний
темп формування нових навичок.
Від дітей із загальним недорозвитком
мовлення неможливо очікувати швидкого
корекційного результату. У них немає
оперативного реагування. Вони тривалий
час "поглинають" інформацію. Іноді
результат роботи може з'явитися через
2-3 роки.
6.
Постійна
затребуваність сформованих навичок.
Вся логопедична робота проходила б без
результату при відсутності тісного
контакту зі всіма учасниками корекційного
навчально-виховного процесу. Згідно
рекомендацій вчителя-логопеда, саме
батьки дітей, вчителі, вихователі
забезпечують застосування тих навичок,
над якими йде робота на логопедичних
заняттях. Спільно обговорюються найменші
зміни в мовленнєвому розвитку дитини.
Як
показує досвід, результативність
корекційної роботи не є високою з огляду
на основне захворювання учнів та важкі
мовленнєві дефекти. Проте, у дітей із
ЗНМ І рівня покращується розуміння
мовлення в межах побутової ситуації,
учні краще починають виконувати прості
доручення. У них формується активний
словник (починають користуватися
«спрощеними» словами). В учнів із ЗНМ
ІІ рівня словниковий запас розширюється
на активному та пасивному рівні. В
частини дітей вдається скоригувати
звуковимову губних та передньоязикових
звуків. Діти починають використовувати
у мовленні прості речення. В дітей ІІІ
рівня поглиблюється лексичний запас
та ускладнюються вживані у мовленні
граматичні конструкції. В частини учнів
вдається повністю скоригувати
звуковимову, у інших вона покращується
частково. Діти починають краще контролювати
власне мовлення.
Немає коментарів:
Дописати коментар