суботу, 6 грудня 2014 р.

Трудове виховання як засіб корекції для дітей з особливими освітніми потребами



В умовах спеціально організованого навчання, трудове виховання учнів розглядається як важливий засіб корекції, розвитку і формування особистості розумово відсталих учнів, підготовки їх до трудової діяльності після закінчення школи.
Роль фізичної праці в корекції розвитку учнів допоміжної школи важко переоцінити. Фізична праця вимагає від працюючого не тільки фізичного, а й розумового напруження, вона впливає на всі функції людського організму. Трудове навчання і виховання ефективно використовуються для формування в учнів таких важливих якостей особистості, як:
·         уміння працювати в колективі (зважати на інтереси його членів,   узгоджувати їх з власними інтересами);
·          уміння керувати собою в процесі праці.
Специфіка навчального процесу з дітьми з особливими освітніми потребами на уроках трудового навчання вимагає тісного зв’язку трудового виховання із загальноосвітніми навчальними предметами. Це – необхідна умова високої якості навчання і підготовки до самостійного життя дітей .
Зв’язок цей двобічний і взаємозумовлений. Як у процесі трудової діяльності систематично використовуються знання, здобуті на загальноосвітніх уроках (про міри часу, одиниці маси, довжини, про математичні, мовні та інші закономірності, властивості окремих предметів і явищ тощо), так і під час вивчення загальноосвітніх предметів використовуються вміння, набуті в процесі трудової діяльності (вміння вимірювати, обчислювати, розбирати, монтувати тощо).  Аби досягти корекційної мети, слід визначити відповідні методичні засоби (прийоми) тощо. Для формування розумових дій на уроках застосовую спеціальні навчально-практичні завдання (для уяви-пояснення, супроводжувані певними уточненнями, набуттям чуттєвого досвіду тощо). Для перевірки результативності роботи визначаю її показники. Якщо про ефективність навчання свідчать засвоєні учнями знання і способі дій, то дієвість корекції вимірюється за параметрами їх розвитку. Загальні ознаки розвитку особистості – це формування всіх структурних компонентів діяльності (ігрової, навчальної, особистісних творень. Показником розвитку дитини є усвідомлення знань і способів дій, які вона опанувала в процесі навчання і може використовувати на практиці.
Підготовка розумово відсталих дітей до посильної участі в суспільному житті, до праці, передбачає здійснення цілої системи корекційних міроприємств.
Важливо, щоб трудовий процес захоплював дітей, викликав у них позитивні емоції, бажання швидко в них включатись. Навколо кожного трудового завдання прагну створити хороший настрій, позитивну атмосферу.
Трудова естетика – це вміння гарно працювати, правильно організувати своє робоче місце, правильно розкладати інструменти, матеріали, акуратно прибирати відходи. При підведенні підсумків (оцінюванні, виявленні кращих робіт учнів) завжди звертати увагу на те, щоб виріб мав приємно-естетичний вигляд. З цією метою показую учням тільки естетично оформлені зразки виробів. Залучаю учнів і до художнього оформлення стендів, виробів. В цьому випадку активно розвивається уява, пам'ять, мислення. Виконана робота викликає в учнів відчуття задоволення, радості, особливо якщо робота приносить радість іншим.
Все це досягається на, так званих, уроках додаткової корекції знань і умінь, які дозволяють створити міцну основу для успішного навчання дітей.
Отже, корекція вад у розумово відсталих дітей, які її психічний розвиток в цілому, можливі за умови здійснення нею певної діяльності.
Найсприятливіші умови для опанування діяльністю учнями мають заняття із трудового навчання. Саме тут дитина діє в системі розгорнутих та зовні фіксованих вимог: виготовити кожний предмет за визначеними етапами діяльності, осмислити і зрозуміти сутність і значення кожного з них для ефективності праці.
Вчитель має спеціально організувати трудове навчання, оскільки учні усвідомлюють та опановують процес праці лише в разі необхідності.
Тому важливою умовою формування діяльності в учнів на заняттях з трудового навчання є керівництво процесом засвоєння кожного етапу:
  • Аналізу
  •  планування,
  • організації,
  • практичного виконання,
  • самоконтролю
  • послідовного їх здійснення під час виготовлення будь-яких об’єктів праці, а це і є основою корекції та розвитку всіх основних сфер психофізичного розвитку учнів з особливими потребами у навчанні та вихованні.
                                                                               Підготувала вчитель
Ридодубівської ЗОШ І-ІІ ступенів
                                                                                                                       Солтис Ірина Андріївна

Немає коментарів:

Дописати коментар