суботу, 6 грудня 2014 р.

Корекційна спрямованість змісту трудового виховання дітей з особливими потребами.



У сильному, здоровому суспільстві завжди під особливою увагою перебувають  діти з особливими потребами. І, на жаль, сьогодні спостерігається тенденція до збільшення дітей, які мають потребу в соціальній адаптації, корекційно – реабілітаційній допомозі. 
Трудове виховання – основа всієї навчально-виховної і корекційної роботи. 
Найсприятливіші умови для опанування діяльністю учнями мають заняття 
із трудового навчання. Саме тут дитина діє в системі розгорнутих та 
зовні фіксованих вимог: виготовити кожний предмет за визначеними 
етапами діяльності, осмислити і зрозуміти сутність і значення кожного 
з них для ефективності праці.Вчитель має спеціально організувати трудове
 навчання, оскільки розумово відсталі учні усвідомлюють та опановують 
процес праці лише в разі необхідності.
Тому важливою умовою формування діяльності в учнів на заняттях з трудового
 навчання є керівництво процесом засвоєння кожного етапу (аналізу, 
планування, організації, практичного виконання, самоконтролю), послідовного
 їх здійснення під час виготовлення будь-яких об’єктів праці, а це і є 
основою корекції та розвитку всіх основних сфер психофізичного розвитку
 учнів з особливими потребами у навчанні та вихованні.
Для розумово відсталих школярів характерна тенденція починати виконання 
завдання без необхідної попередньої орієнтації в ньому, без аналізу його 
орієнтації в ньому, без аналізу його умов і дій, без активної мислительної 
роботи над планом і вибором засобів, які забезпечили б досягання мети.
Приклад. Я запропонувала учениці виготовити пелюстку квітки з бісеру, перед
 тим, уважно розглянути схему, ознайомились із зразком, щоб згодом 
відтворити по пам’яті. Виконуючи це завдання, вона зовсім не враховувала 
величину, колір і кількість бісеру, довжину дроту. Учениця виконувала 
завдання без аналізу зразка. Подивившись на зразок, не зорієнтувавшись в 
особливостях його побудови, вона одразу ж проявляла готовність виготовляти 
виріб. Отже приходилось повернутись на вихідну позицію і ще раз зосередити 
увагу учениці на послідовність виконання згідно технологічних умов.
У моєї учениці погано розвинена мотивація мовлення, пам'ять, розсіяна увага відставання в розвитку моторної функції дрібних м’язів пальців рук. Саме уроки трудового навчання забезпечують покращення роботи дрібної моторики рук, адже ми працюємо за програмою «Бісероплетіння».
Учені-дослідники підтвердили тісний зв’язок розвитку м’язів руки дитини з розвитком її мови й мислення. Високий рівень сформованості дрібної моторики дитячих пальців забезпечує також достатній рівень пам’яті, уваги Дрібна моторика рук пов’язана з розвитком лівих скроневих і лівої лобової ділянок головного мозку, які відповідають за формування багатьох психічних функцій.
В.Сухомлинський справедливо стверджував: „Розум дитини – на кінчиках її пальців”. Дослідження вчених Інституту фізіології дітей і підлітків Санкт-Петербурзької академії психологічних наук підтвердили зв’язок інтелектуального розвитку з пальцевою моторикою. З умілості дитячої руки фахівці роблять висновок про особливості розвитку центральної нервової системи, її мозку.
Отже, тренування рухів пальців і кисті рук стимулює мовний розвиток дитини, працездатність головного мозку, а відповідно і розвиток мислення дитини, тому уроки трудового навчання є дуже важливими для моєї учениці з особливими потребами.
Також важливо, щоб трудовий процес захоплював дітей, викликав у них позитивні емоції, бажання швидко в них включатись. Моїй учениці, Безверхій Аліні, дуже подобаються заняття з трудового навчання. Під час бісероплетіння вона починає краще концентрувати свою увагу, з задоволенням коментує кожен крок виготовлення виробу, тому, навколо кожного трудового завдання прагну створити хороший настрій, позитивну атмосферу. В цьому випадку активно розвивається уява, пам'ять, мислення.
Трудова естетика – це вміння гарно працювати, правильно організувати своє робоче місце, правильно розкладати інструменти, матеріали, акуратно прибирати відходи. При підведенні підсумків завжди звертає вагу на те, щоб виріб мав приємно-естетичний вигляд. Виконана робота викликає в учениці відчуття задоволення, радості, особливо якщо робота приносить радість іншим (батькам, вчителю)
Направляючи роботу учениці, привчаю її до думки, що виставлення красивих, 
гарно оформлених речей, виробів, вимагає терпіння, стриманості, смиренності, 
організованості, акуратності, точності.

Підготувала
вчитель індивідуального навчання
Свидівської ЗОШ І-ІІ ступенів
Пиріжок Тетяна Михайлівна

Немає коментарів:

Дописати коментар