суботу, 6 грудня 2014 р.

Прийоми і методи для використання з дітьми із особливими освітніми потребами на уроках трудового навчання



Навчання дітей з особливими потребами здійснюється за  навчальними  планами,  програмами,  підручниками,  посібниками, рекомендованими Міністерством освіти і науки  України для відповідних типів загальноосвітніх закладів, або  за індивідуальними програмами. Найважливіші  корекційні  вміння  учителя,  в  класі  якого  діти з  психофізичного розвитку:
Ø    вміння бачити відхилення в розвитку дитини;
Ø    провести  педагогічну  діагностику  разом  з  дефектологом і психологом;
Ø    спрогнозувати  шляхи  подальшого  розвитку  дитини  з  урахуванням наявного дефекту;
Ø    попередити  виникнення  порушень  розвитку вторинних відхилень;
Ø    визначити загальні і конкретні завдання корекційного навчання і виховання;
Ø    планувати окремі види корекційної роботи;
Ø    враховувати  в  навчально-виховному  процесі характерні для дітей з особливостями психофізичного розвитку  можливості  і  фактори  компенсації,  використовувати їх в корекційній діяльності;
Ø     відбирати  і  застосовувати  необхідні  для  вирішення корекційних  завдань  методи,  прийоми  і  засоби навчання,  виховання,  діагностики,  корекції, компенсації;
Ø    створювати  корекційні  умови  виховання,  навчання,  розвитку і соціальної адаптації дітей з особливостями  психофізичного  розвитку  для  засвоєння  ними  інтелектуального  і  морального  досвіду  в  поєднанні  з  засвоєнням мови і мовлення;
Ø     формувати позитивну мотивацію участі в корекційній  роботі у дітей з особливостями розвитку і виховувати  в  них  оптимізм,  бачення  життєвої  перспективи, відчуття успіху;
Ø    визначати  результативність  корекційної  роботи  на  всіх етапах педагогічної діяльності;
Ø    свідомо  і  критично  управляти  своєю  корекційною  діяльністю;
Ø    працювати  в  тісному  контакті  з  фахівцями:  дефектологом,  психологом,  логопедом,  медичними  працівниками, а також з батьками.
Ø     Корекційна  робота  повинна  бути  направлена  на  корекцію всієї особистості.
В корекційній роботі поряд з спеціальними вправами  необхідні вправи на:
o        зміцнення м'язів кисті руки, дрібної моторики пальців  рук;
o        розвиток орієнтування в просторі;
o         розвиток пам'яті;
o         розвиток мислення;
o        розвиток мовлення.
Для ефективної роботи з дітьми з особливими освітніми проблемами потрібно знати і орієнтуватися на такі рекомендації:
1.   Варто створити для роботи спокійну атмосферу:
  міміка  та  пантоміміка  (жести)  відіграють  важливу
роль в установленні контактів;
  жести  мають  носити  відкритий  доброзичливий
характер;
  не  слід  перехрещувати  руки  на  грудях,  ховати  їх  за
спину або у кишені.
2. Варто  намагатися  налагодити  доброзичливий, партнерський контакт:
  свою роботу треба починати з усмішки;
  ні  в  якому  разі  не  можна  настроюватись  на  почуття
жалю  або  зверхності,  тим  паче  нехтувати  дитиною  -ваше обличчя і жести вас видають.
3.  Дитина-інвалід має своє психологічне життя:
  потрібно коректно увійти у внутрішній світ дитини;
  треба  м'яко  зацікавити  дитину  у  грі  або  іграшці,  завданні;
  варто  використовувати  дидактичні  ігри,  роздатковий  матеріал, мозаїку, конструктор та інше;
  у процесі гри доцільно включати елементи корекції
  порушень мовлення;
  дитина-інвалід піддається впливу страхів більше, ніж  здорова;
  варто повсякчас підбадьорювати дитину;
  слова  «не  вмієш»,  «злякався»,  «у  тебе  не  вийде»  потрібно виключити з розмови;
  варто  постійно  тримати  дитину  у  полі  зору,  стежити  за  її  реакціями:  напруженість,  стереотипні  рухи,  невдоволені репліки мають бути поміченими;
  слід  бути  насторожі,  якщо  дитина  голосно  сміється,  співає, залишаючись напруженою;
  іноді  можуть  виявлятися  сексуальні  нахили  дитини.
Для того, щоб корекційна спрямованість навчання дітей з особливостями психофізичного розвитку дала  позитивні  результати,  вчитель  повинен  знати  наскільки  вона  ефективна,  тобто  користовуватися  такими критеріями, як:
§     якісне і кількісне полегшення структури дефекту;
§      виправлення недоліків і перехід до скоригованої вади,  до позитивних можливостей дитини;
§     підвищення  рівня  актуального  розвитку  і,  як  наслідок, збільшення зони найближчого розвитку;
§      свідоме користування дітьми набутим досвідом;
§     накопичення  і  позитивна  зміна  властивостей особистості.
Під час практичного виконання завдання стараюсь, щоб кожен вихованець виконав завдання до кінця. При необхідності надаю індивідуальну допомогу.
Загальна допомога полягає у коротких зауваженнях: „Подумай”, „Не спіши”, „Пригадай”, у схваленні наміру, найнезначніших позитивних результатів та досягнень у роботі. Наприклад:
·                     „Старайся! Будь уважним!”
·                     „Ти можеш більше”
·                     „Не сумуй у тебе все вийде”
·                     „Доклади більше старань”
·                     „Я рада, що ти правильно зрозумів”
·                     „З успіхом тебе”
·                     „Ти вмієш правильно висловлюватися”
·                     „Ти багато вже вмієш”
·                     „Чудово! Молодець!”
·                     „Ми гордимося твоїми досягненнями”.
Організовуючи різноманітні види трудової діяльності, я формую у своїх вихованців позитивне ставлення до праці за допомогою переконань, мотивації, завдань. З цією метою проводжу такі бесіди:
·                     „Кожній речі – своє місце”
·                     „Землю прикрашає сонце, а людину праця”
·                     „Життя – це праця, а праця – наше багатство”
·                     „Біля джерел бережливості”
·                     „Краса і затишок жилої кімнати” та інші.
    Тому важливою умовою формування діяльності в учнів допом.школи на заняттях з трудового навчання є керівництво процесом засвоєння кожного
етапу (аналізу, планування, організації, практичного виконання,
самоконтролю), послідовного їх здійснення під час виготовлення будь-яких
об’єктів праці, а це і є основою корекції та розвитку всіх основних сфер
психофізичного розвитку учнів з особливими потребами у навчанні та
вихованні.
                                                                               Підготувала вчитель
Ридодубівської ЗОШ І-ІІ ступенів
Солтис Ірина Андріївна

Немає коментарів:

Дописати коментар