МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Від 09.06.2016 № 1/9-293
Головам обласних, Київської міської
державних адміністрацій
Про
доступність дітей з
особливими
потребами до
опорних
навчальних закладів
Україна
як член міжнародного співтовариства
ратифікувала основні міжнародні
документи у сфері забезпечення прав
дітей, які відображають світові стандарти
освіти, соціального захисту та охорони
здоров'я. Зокрема, у статті 24
Конвенції
ООН
про
права інвалідів йдеться про обов'язок
держави реалізувати інклюзивну модель
освіти, тобто створення такого
предметно-просторового спеціального
середовища, яке б дозволило всім дітям
бути рівними учасниками навчального
процесу в єдиному освітньому просторі
відповідно до їхніх особливостей, потреб
та можливостей. Цей обов'язок взяла на
себе й Україна, про що свідчать прийняті
закони України в галузі освіти, Укази
Президента України від 25.08 2015 № 501 «Про
затвердження Національної стратегії
у сфері прав людини»; від 3 грудня 2015
року № 678 «Про активізацію роботи щодо
забезпечення прав людей з інвалідністю»,
індикаторами виконання яких є, зокрема,
показники щодо упровадження інклюзивного
навчання та здійснення реформування
інтернатних закладів.
Попри
велику кількість змін у законодавчих
та нормативно-правових актах щодо
розвитку інклюзивної освіти, практичне
впровадження їх все ще не стало основним
для місцевих органів управління освітою
та органів місцевого самоврядування.
За статистичними даними, у 2015/2016
навчальному році лише 5,8 відсотків дітей
з особливими освітніми потребами (2720
осіб) навчалися в інклюзивних класах,
більшість таких дітей (32,6 тис. осіб)
продовжують навчатися у спеціальних
школах (школах-інтернатах).
Така
ситуація спричинена, зокрема, не
готовністю загальноосвітніх шкіл
прийняти учнів з особливими освітніми
потребами. Насамперед, це відсутність
у навчальних закладах архітектурної
доступності, відповідного навчального
середовища з урахуванням особливих
потреб учнів: наявність сучасного
корекційно-реабілітаційного обладнання,
ставок корекційних педагогів, вкрай
недостатня кількість пристосованих
автобусів для підвезення учнів з
фізичними обмеженнями, незадовільна
консультативно-просвітницька робота
щодо особливостей державної освітньої
політики тощо.
В
рамках реформування системи освіти, а
саме, створення освітніх округів
(опорного навчального закладу, його
філій), у 2016 році державою передбачено
фінансову підтримку громадам на створення
в опорних школах сучасної
навчально-матеріальної бази та придбання
шкільних автобусів для підвезення
дітей. Під
час закупівлі шкільних автобусів
особливу увагу просимо звернути на їх
пристосованість для перевезення дітей
з фізичними обмеженнями.
Окрім
того, 24 опорні школи, визначені
Міністерством фінансів у рамках
«пілотного» проекту, отримають ресурси
для ремонту приміщень, розвитку
матеріально-технічної бази, оновлення
навчального обладнання, використання
інформаційно-комп'ютерних технологій.
Опорна школа має бути сучасною і доступною
для всіх учнів громади незалежно від
стану здоров'я, можливостей та інших
потреб дитини.
Ураховуючи
зазначене та з метою забезпечення
реалізації конституційного права дітей
з особливими освітніми потребами на
освіту в загальноосвітньому просторі,
проживаючи в сім'ї, просимо вашого
сприяння щодо створення в опорних школах
інклюзивного освітнього середовища за
основними критеріями: забезпечення
доступності будівель, споруд і приміщень
опорних шкіл відповідно до державних
будівельних норм і стандартів, наявність
навчально-дидактичного забезпечення,
сучасного корекційно-реабілітаційного
обладнання з урахуванням потреб учнів;
уведення в штатний розпис загальноосвітніх
навчальних закладів посад корекційних
педагогів відповідної спеціалізації,
забезпечення пристосованими автобусами
для підвезення учнів з фізичними
обмеженнями.
Міністр Лілія Гриневич
Немає коментарів:
Дописати коментар