В Україні понад 150 тисяч дітей з інвалідністю. Менше двох відсотків з
них мають можливість навчатися поряд зі здоровими дітьми. Громадські
активісти вимагають законодавчих змін, аби виправити ситуацію.
Коли Тимур відповідає біля дошки на уроці з математики, він не розписує
склад числа, як того вимагають від усіх інших учнів, а рахує усно. На
запитання дітей "Чому?", вчителька відповідає: "Тому що він професор".
Він може зробити вправу, так як усі, проте це забере у нього більше
часу. Вчителька жартами намагається тримати баланс у класі, щоб хлопчик
міг вчитися разом з іншими.
У Тимура діагноз - аутизм, і школа в таких ситуаціях пропонує надсилати вчителя додому. Проте мати хлопчика, Євгенія Панічевська, наполягла, щоб її син навчався у класі. "Бо де ще людині навчитися бути людиною, як не поряд з іншими людьми? Де він ще побачить, як себе потрібно поводити в різних ситуаціях?"- пояснює вона. Зараз 9-річний Тимур у другому класі, частину уроків відвідує в школі, інші - вдома.
У Тимура діагноз - аутизм, і школа в таких ситуаціях пропонує надсилати вчителя додому. Проте мати хлопчика, Євгенія Панічевська, наполягла, щоб її син навчався у класі. "Бо де ще людині навчитися бути людиною, як не поряд з іншими людьми? Де він ще побачить, як себе потрібно поводити в різних ситуаціях?"- пояснює вона. Зараз 9-річний Тимур у другому класі, частину уроків відвідує в школі, інші - вдома.
Без "золотої середини"
Менше пощастило Інні Шевінській, у якої двоє дітей з особливими
потребами. Старшого хлопчика, Єгора, з аутизмом їй спочатку
порекомендували влаштувати в інтернат. "Ми побули в інтернаті і
зрозуміли, що там рівень навчання ніякий зовсім. Там головне, щоб вони
не билися, акцент не стоїть на навчанні," - розповідає Інна.
Щоб Єгора зарахували до звичайної школи, їй довелося зняти йому
інвалідність, інакше не приймали. "Перший клас нам було більш-менш
простіше, бо була база, ми ходили на підготовку до школи. А з нового
року стало зрозуміло, що ми не тягнемо. Він не може сконцентрувати
увагу, висидіти урок, як каже вчитель, виключається", - скаржиться на
безвихідь Інна. Поєднувати навчання вдома з неповним відвідуванням школи
її сину не дозволили.
Обидві мами зіткнулися з проблемою, коли "золотої середини" - тобто
варіанту для їхніх дітей - немає. Бо хоч Тимур і поєднує різні види
навчання, за документами він просто вчиться вдома, і надалі з цим буде
виникати все більше проблем, пояснює його мама.
Зараз Євгенія Панічевська разом з іншими активістами працює над змінами
до закону про освіту, які би дозволили дітям з особливими освітніми
потребами мати власну навчальну програму і поєднувати навчання в класі
та індивідуальне. Окрім того, активісти вимагають вилучити із закону
формулювання, що діти з особливими потребами мають "не порушувати права
на освіту інших дітей". Через цю фразу в законі будь-які скарги батьків
здорових школярів можуть залишити дітей з інвалідністю поза школою. Ця
проблема набула резонансу після нещодавного виступу у Верховній Раді активістки Ангеліни Чендарової, яка з власного досвіду вказала на проблему дискримінації дітей з обмеженими можливостями.
Інтернат як ізоляція
Для дітей з особливими освітніми потребами в Україні зараз є кілька
варіантів: інтернат, навчання вдома, "спецклас" та інклюзивна освіта. В
інтернатах збирають дітей з однаковою групою захворювань: зокрема,
психічними розладами, вадами руху, зору або слуху. Утім, з інтернатів
діти виходять непристосованими до зовнішнього світу. "Коли дитина в
інтернаті, вона бачить лише таких, як вона. Вона в основному там і живе.
Тільки в кращому випадку її забирають на вихідні чи канікули, бо цей
заклад зазвичай знаходиться за 50-100 кілометрів від домівки", - пояснює
уповноважений президента з питань дитини Микола Кулеба. За його
словами, в Україні в інтернатах наразі перебуває близько 40 тисяч дітей.
Не допомагає соціалізуватися і навчання вдома, а "спецклас" - це коли
дитина ходить до звичайної школи, але навчається у класі, де зібрані
такі ж як вона діти. Це краще, ніж інтернат, проте знову ж таки - певна
ізоляція від здорових дітей, і часто далеко від дому.
Чому не працює інклюзія
Ідеальним варіантом для свого сина мама Тимура вважає
інклюзивну освіту, коли дитина з особливими потребами навчається у
звичайному класі, їй допомагає асистент, під неї створюється адаптована
навчальна програма. Директор школи спершу з радістю погодилась. Лише
потім, вчитавшись у закони, побачила проблему. Адже, згідно з
українським законодавством, інклюзивним може бути лише клас. Це означає,
що в ньому навчаються троє дітей з особливими потребами. Для них
виділяється штатна одиниця - асистент-учителя. "Після того як директор
зрозуміла цю процедуру, вона сказала, що можливості створювати під нього
інклюзивний клас немає. Така ситуація у більшості шкіл. Тому що школи
переповнені, у нас в класах по 30 дітей і більше, а інклюзивний клас
вимагає 20 дітей," - розповідає Євгенія Панічевська.
Немає місця, коштів, пристосувань - обґрунтовують свою відмову директори
шкіл. І не безпідставно, вважає уповноважений президента з питань
дитини. Показовою він називає непристосованість шкіл навіть для доступу
дітей на інвалідних візках. "В Україні з майже 17 тисяч шкіл тільки 91
школа має доступ до другого поверху для дітей з проблемами
опорно-рухового апарату. А 26 відсотків шкіл не мають навіть доступу до
першого поверху. Проблемами є і ширина дверей, пристосування в класах,
і, звісно, фінансування цих закладів", - пояснює Микола Кулеба.
Як змінити ситуацію
Втім, ситуація - не безвихідна, вважає Кулеба. Варіантами для швидких
змін він називає перерозподіл коштів. Наприклад, за рахунок тих же
інтернатів. "Якщо держава витрачає майже 10 тисяч гривень в рік на
звичайного учня в школі, то на дитину інклюзії 20 тисяч, а в
інтернатному закладі - майже 80 тисяч," - розповідає Кулеба.
Складніша за брак коштів перепона - несприйняття людей з інвалідністю у
суспільстві. Вчителі зазвичай не знають, як себе поводити з дітьми, які
потребують інклюзивної освіти, розповідає голова громадської організації
"Родина" Лариса Самсонова. "В минулому році ми зняли фільм про
інклюзивне навчання і попросилися з ним в 10 шкіл міста Києва. Працювали
з вчителями, учнями і з батьками. Учні сприйняли "на ура" - спочатку
дуже задумались, потім, під час обговорень, сказали, що їм треба було це
все з самого початку пояснювали, що такі діти в їхньому класі повинні
бути і вони готові допомагати. А от вчителі навіть не хотіли дивитися
цей фільм. Виявилося, що лише 15 відсотків з них знають про інклюзію," -
розповідає Самсонова.
Німеччина - на досягнутому не зупиняються
У Німеччині, де інклюзія розповсюджена на 30 відсотків дітей і
працевлаштована кожна 3-тя людина з інвалідністю, на досягнутому не
зупиняються і також вважають, що потрібно більше працювати зі
сприйняттям у суспільстві. "Це доволі погана статистика, якщо порівняти з
іншими країнами в Європі, такими як Італія, Франція, Фінляндія, Швеція -
у цих країнах більшість таких дітей ходять у звичайні школи, -
розповідає координатор одного з проектів інклюзивного навчання у Берліні
Ханс Ревер.
Він зауважує, що багато німців , особливо люди старшого покоління, не
звикли бачити поряд людей з інвалідністю. Згідно з опитуванням, лише
один відсоток дорослого населення країни у свої шкільні роки мали
контакт з дітьми із обмеженими можливостями. "Ситуацію не можна змінити,
якщо не розпочати інклюзію рано, ще в школі чи садочку. Бо це місце, де
діти налагоджують контакт і де вони можуть зрозуміти, що це не так
страшно," - підсумовує Ханс Ревер.
- Дата 22.12.2015
- Автор Олена Абрамович
- Постійне посилання http://dw.com/p/1HRN4
Немає коментарів:
Дописати коментар