Перехід дитини-дошкільника
до школи є важливим етапом її життя, який пов'язаний не лише зі зміною
середовища її розвитку, а й із
відповідними процесами самоусвідомлення. Забезпечення наступності і
перспективності між дошкільною і
шкільною ланками освіти в умовах сучасних реалій є дуже важливим. Варто комплексно здійснювати заходи,
спрямовані на організацію спільних дій педагогів ДНЗ та вчителів та узгодження
педагогічних зусиль щодо дитини з особливими потребами. Забезпечення
наступності і перспективності, подолання недорозвитку, корекція порушень – це
процес, у якому задіяні і ДНЗ, і школа. Наступність між дошкільними і шкільними ланками освіти не повинна
розумітися тільки як підготовка дітей до навчання. У дошкільному віці
закладаються найважливіші риси майбутньої особистості. Необхідно прагнути до
організації єдиного розвиваючого світу – дошкільної та початкової освіти.
Дошкільна освіта повинна зберегти
самоцінність дошкільного дитинства і формувати особистісні якості дошкільника,
які є основою для навчання у школі. Проте, дошкільний вік не є підготовчим
етапом до навчання у школі, це є період пізнання світу маленькою дитиною,
неважливо, здорова вона чи має проблеми розвитку. Школа ж, як наступник
дошкільної освіти, повинна враховувати
та розвивати потенціал дитини, розкритий ще у дошкільному віці. Такий комплексний підхід дає можливість
визначити освіту як єдину систему на всіх етапах навчання та має на меті забезпечити психологічні умови, які б максимально сприяли
всебічному розвитку дитини, збереженню її індивідуальності та реалізації корекційно-розвиткового навчання. Важливу роль у забезпеченні наступності
дошкільної і шкільної освіти відіграє детальне вивчення уявлень батьків і
педагогів один про одного, що приведе їх до взаємодії та розробці спільних
рекомендацій. При визначенні провідних ідей в ході реалізації наступності
необхідно виділити пріоритети в змісті освіти на кожному етапі вікового
розвитку дитини із особливими потребами з урахуванням сучасної соціальної
ситуації, відійти від штучної акселерації в розвитку, не допускати поспіху і
дублювання змісту подальшого ланки освіти.
Діяльність
дошкільного закладу і школи для забезпечення наступності з корекційної роботи передбачає такі напрямки:
1.
Науково - теоретичний – наукове обґрунтування, розроблення та реалізація концепції інклюзивної
освіти, спрямованої на розвиток дитини.
2.
Освітній – здійснення ступеневої освіти, забезпечення наступності програм і
навчальних планів ДНЗ і школи, узгодження їх та оптимізація.
3. Дослідницько-практичний - апробація авторських розробок, нових форм і
методів роботи з дітьми з особливими
потребами в ДНЗ та школі.
4. Організаційно-управлінський –
організація і планування навчально-
корекційної роботи ДНЗ і школи,
координація діяльності всіх корекційних служб.
У Базовому компоненті дошкільної освіти та Державному
стандарті початкової загальної освіти визнається пріоритетність
компетентнісного підходу до розв’язання основних завдань дошкільної та
початкової ланок освіти.
Головна мета інклюзивного навчального
закладу – дати всім дітям можливість повноцінного
соціального життя, активної участі в діяльності колективу ровесників. Завдання інклюзивної освіти в Україні у 2014-2015рр. полягає в організації
навчально-виховного процесу, який би задовольняв освітні потреби всіх дітей,
розробці системи надання спеціальних і
фахових послуг для дітей з особливими освітніми потребами, створенні
позитивного клімату в колективі. Для дітей, які з якихось причин не можуть
відвідувати дошкільну групу в режимі повного дня, існує система структурних
підрозділів – Центр ігрової підтримки розвитку, Консалтинговий центр (1-7р),
Лекотека (1,5-7р.), Служба
ранньої допомоги (2міс-4років),
групи розвитку «Особлива дитина», інклюзивні групи. Ці підрозділи надають варіативні освітні
послуги сім’ям дітей від 0 до 7 років.
Дошкільний заклад обирає ті структури, які найбільше відповідають наявним у
ньому умовам.
Доцільним
у плануванні роботи ДНЗ та ЗНЗ у 2014-2015 н.р. є дотримання вимог організації інклюзії:
1.
Нормативно-правової бази.
Внесено зміни до законів України про освіту, що
стосуються організації інклюзивного навчання з метою забезпечення
конституційних прав і державних гарантій дітям з особливими потребами, у тому
числі дітям-інвалідам, на здобуття якісної освіти та їх інтеграцію в суспільство.
Відповідні зміни набудуть чинності 1 січня 2015 року.
Законом передбачено, що для
задоволення освітніх, соціальних потреб, організації корекційно-розвиткової
роботи у складі дошкільних навчальних закладах можуть створюватися спеціальні
та інклюзивні групи для виховання і навчання дітей з особливими потребами.
Відповідно до закону, у всіх
типах дошкільних навчальних закладів при реалізації права дітей на дошкільну
освіту враховуються особливі освітні потреби у навчанні і вихованні кожної
дитини, у тому числі дітей з особливими освітніми потребами відповідно до
принципів інклюзивної освіти.
Так, Закон України “Про дошкільну
освіту” доповнять положенням про те, що для задоволення освітніх, соціальних
потреб, організації корекційно-розвиткової роботи у складі дошкільних
навчальних закладів можуть створюватися спеціальні та інклюзивні групи для
виховання і навчання дітей з особливими освітніми потребами. Всі типи
дошкільних навчальних закладів при реалізації права дітей на дошкільну освіту
повинні будуть враховувати особливі освітні потреби у навчанні і вихованні
кожної дитини, у тому числі й дітей з особливими освітніми потребами відповідно
до принципів інклюзивної освіти.
Також вносяться зміни до Закону
“Про загальну середню освіту”, відповідно до яких діти з особливими освітніми
потребами, які навчаються у спеціальних та інклюзивних класах загальноосвітніх
навчальних закладів, забезпечуються безоплатним гарячим харчуванням впродовж
усього періоду навчання у загальноосвітньому навчальному закладі.
Право на доступне і безоплатне здобуття повної
загальної середньої освіти у державних і комунальних навчальних закладах
матимуть громадяни України, в тому числі і незалежно від особливостей
інтелектуального, соціального і фізичного розвитку особистості.
Варто зазначити, що інклюзивне навчання – це
комплексний процес забезпечення рівного доступу до якісної освіти дітям з о/п шляхом
організації їх навчання у загальноосвітніх навчальних закладах на основі
застосування особистісно-орієнтованих методів навчання та з урахуванням
наступності у роботі всіх ланок освіти
відповідно до індивідуальних особливостей навчально-пізнавальної діяльності таких дітей.
2.
Трактування понять. Чітка диференціація понять інклюзія (в класі (групі ДНЗ), інтеграція
(дитина у спецкласі (спецгрупі).
3.
Особистісно орієнтована модель навчання.
Педагоги визнають,
що кожна дитина з о/п розвивається у
власному темпі. Коли хтось йде
не в ногу, не поспішай засуджувати його: можливо, він чує звук іншого маршу. Для навчання дитини з особливими потребами за інклюзивною формою
обов’язковим є складання індивідуальної програми розвитку та індивідуального
навчального плану, у яких чітко фіксується корекційно-розвитковий блок
навчання, необхідний для усунення недорозвитку кожної окремої дитини.
Завдання дошкільної освіти:
Ø Розвиток компетентності у сфері відносин до світу, людей і до себе, включення дітей в різні форми співпраці (з
дорослими й однолітками),
Ø Формування знань про навколишній світ, стимулювання комунікативної,
пізнавальної, ігрової активності дітей в різних видах діяльності.
Завдання початкової освіти:
Ø Формування усвідомленого прийняття дітьми з о/п цінностей здорового способу життя та регуляція своєї поведінки
відповідно до них.
Ø Розвиток готовності дитини з о/п
до активної взаємодії з навколишнім світом (емоційної, інтелектуальної,
комунікативної).
Ø Формування бажання і вміння
вчитися, готовності до навчання в школі і самоосвіти.
Ø Розвиток ініціативності, самостійності, навичок співпраці в різних видах
діяльності.
Ø Удосконалення досягнень дошкільного розвитку; спеціальна допомога з
розвитку несформованих в дошкільному дитинстві якостей, індивідуалізація
процесу навчання.
Таким чином організацію роботи з
наступності між дошкільною та початковою освітою слід вбачати у:
Ø створенні системи безперервного навчання, що забезпечує ефективне
поступальний розвиток дитини з
особливими потребами, її успішне навчання і виховання на основі зв'язку та
узгодженості компонентів освіти (цілей, завдань, змісту, методів, засобів і
форм корекційної освіти);
Ø створенні умов, сприятливих для адаптації до шкільного навчання, емоційного
благополуччя, розвитку індивідуальності кожної дитини з о/п;
Ø розробці навчальних корекційних програм
за нозологіями для дошкільного віку;
Ø створенні комплексу навчально-методичної документації;
Ø створенні нових проектів з реалізації наступності ДНЗ і школи з питань
корекційної освіти.
Немає коментарів:
Дописати коментар