середа, 6 квітня 2016 р.

Основні принципи планування логопедичної роботи з учнями із ЗНМ, що мають особливості інтелектуального недорозвитку


Стрілецька Н.Й. Свистун Л.Б. –
вчителі-логопеди Тернопільської
спеціальної загальноосвітньої школи.
Планування групової роботи з учнями із ЗНМ здійснюється за перспективним принципом. Робота планується у 3 етапи відповідно до рівня недорозвитку мовлення у дітей.
На І рівні ЗНМ основними напрямками логопедичної корекції є:
  • розвиток розуміння мовлення;
  • стимуляція перших слів.
Працюючи із дітьми із інтелектуальними особливостями, слід опиратись на їх емоційність. Стимулюючи її різноманітними засобами, необхідно створити ситуації, у яких в учня виникне необхідність заговорити. Досвід роботи показує, що найефективнішим у роботі з дітьми із І рівнем ЗНМ є застосування таких засобів: ігри, музика, міміка, жести і т.п. Цими засобами слід максимально активізувати всі аналізаторні системи: слух – через музику, використання немовленнєвих звуків, зір – через ігри, дотик – через виконання рухових та ритмічних вправ… Опираючись на дані засоби, добираються доступні для дітей лексичні теми та здійснюється стимулювання мовленнєвої діяльності, а потім – уточнення артикуляції звуків мовлення (постановка звуків відбувається на індивідуальних логопедичних заняттях).
Плануючи роботу із дітьми із ІІ рівнем ЗНМ, за основу беремо лексичні теми (а не засіб, як на попередньому етапі). Основні завдання корекційної роботи на даному етапі:
  • формування активного словника;
  • формування вміння будувати найпростіші фрази, речення;
  • розвиток розуміння зв’язних висловлювань.
Одночасно із розширенням лексичного запасу іменників, дієслів, прикметників, формуємо в учнів із ЗНМ ІІ рівня вміння правильно вимовляти ці слова. Значну увагу на цьому етапі слід приділити формуванню в дітей правильної складової структури слів. Граматичну побудову фраз, речень діти з вадами інтелекту найкраще засвоюють шляхом запам’ятовування готових моделей. Тому найефективнішими в цьому напрямку є вправи на доповнення речень, порівняння двох предметів чи предметних малюнків, повторення речень та заучування віршів.
За основу перспективного планування роботи з учнями із ЗНМ ІІІ рівня беремо окремі абстрактні поняття (зима, свята, Батьківщина і т.п.). В межах цих понять здійснюємо роботу, спрямовану на:
  • розширення пасивного та активного словника;
  • формування граматичної системи мовлення;
  • формування зв’язного та діалогічного мовлення.
Вся корекційна робота на цьому етапі здійснюється з опорою на дидактичний матеріал. Розширення словника здійснюється шляхом засвоєння синонімів та антонімів (найефективніше відбувається на основі порівняння, диференціації, класифікації предметів, понять). Основи діалогічного та монологічного мовлення у дітей з психофізичними особливостями вдається сформувати шляхом переказу текстів, опису предметів, складання зв’язних розповідей за запитаннями, а на наступному етапі - без них.
Проте, як показує практика роботи із учнями з вадами інтелекту, результативність корекції загального недорозвитку мовлення у них є досить низькою. Причиною є основне захворювання дітей. Дуже часто логопедична робота з дитиною впродовж кількох років проводиться в рамках одного етапу корекції. Крім цього, постійно існує потреба індивідуального підходу в межах однієї групи учнів, оскільки всі діти мають різні мовленнєві та психічні порушення, різні рівні научуваності та динаміку розвитку.


Календарно-тематичне планування групової логопедичної роботи для учнів із І рівнем ЗНМ Тернопільської спеціальної загальноосвітньої школи
Лексична тема
Звук
Напрямки корекційної роботи
Дидактичні ігри
Перший семестр
Обстеження учнів

Обстеження будови артикуляційного апарату(губи, піднебіння, щелепи, зуби, язик)

Обстеження мовної моторики
Обстеження фонематичної сторони мовлення(виділення звуків у словах, розрізнення близьких фонем, повторення складових рядів, порівняння слів за звуковим складом)
Обстеження лексичного запасу та
рівня розуміння граматичних конструкцій та зв’язного мовлення
Встановлення психоемоційного контакту з дітьми.
Іграшки
[а]

Розвиток розуміння мовлення і дрібної моторики (хапальний жест)
«Впіймай м’яч», «Побрязкай брязкальцем», «Знайди іграшку»
Розвиток розуміння мовлення, мовленнєвого дихання та диференційованого видиху
«Прокоти м’ячик», «Прокоти м’ячик через ворота», «Знайди іграшку»
Розвиток розуміння мовлення і дрібної моторики (корекція співвідносних рухів). Автоматизація звука у мовленні
«Назбираємо грибів», «Пірамідки», «Дай іграшку», «Заколиши ляльку»
[е]

Розвиток фонематичних процесів шляхом роботи над немовними звуками
«Чий голос?», «У нас гості»
Розвиток наслідувальної мовленнєвої діяльності і рухів рук
«Закрий коробочки», «Зайчики»
Розвиток наслідувальної мовленнєвої діяльності, мелодики.
«Стара бабуся», «Заспівай пісеньку ляльці», «Музичні кульки»
Одяг
[о]
Розвиток розуміння простих інструкцій та дрібної моторики, уваги
«Допоможи Олі», «Візьми такий самий предмет одягу»
Розвиток розуміння мовлення, мовленнєвого наслідування та дрібної моторики, зорового сприймання
«Позбирай ґудзики», «Приший ґудзики» , «Хлопчик Ох збирається на прогулянку»
Розвиток розуміння мовлення, дрібної моторики, вміння класифікувати на основі різних ознак
«Чий це одяг?», «Прання», «Складаємо одяг»
Посуд
[у]
Розвиток розуміння мовлення та мовленнєвого наслідування, уваги
«Візьми такий же предмет», «Миємо та сортуємо посуд»
Розвиток наслідувальної діяльності, дрібної моторики
«Пригостимо ляльок», «Чаювання»
Розвиток мелодики, інтонації та тембру голосу, розвиток операцій диференціації та класифікації
«Поскладаємо посуд», «Закипає чайник»
Продукти харчування
[а]
[е]
[о]
[у]
Розвиток розуміння мовлення та наслідувальної діяльності
«Візьми таке ж»
Розвиток мовленнєвого наслідування, дрібної моторики
«Що купила мама?», «Готуємо салат»
Розвиток розуміння мовлення, дрібної моторики, розвиток мелодики, висоти, тембру голосу
«Порахуй цукерки», «В’язка бубликів», «Весела пісенька»- створення звукових рядів із голосних
Розвиток розуміння простих інструкцій та мовленнєвого наслідування
«Дай…», «Візьми…», «Покажи…», «Буль-буль»
Домашні тварини
[і]
Розвиток розуміння мовлення та мовленнєвого наслідування
«Хто до нас прийшов», «Знайди дитинчат»
Розвиток мовленнєвого слуху, уваги, мовленнєвої наслідувальної діяльності
«Чий голос?», «Коники», «Віслюки»
Розвиток розуміння мовлення, мовленнєвого наслідування, уваги, дрібної моторики
«Пригости тваринок», «Заспіваємо пісеньки тварин»
Домашні птахи
[и]
Розвиток розуміння мовлення та наслідувальної діяльності, уваги, пам’яті.
«Хто до нас прийшов», «Допоможи мамам знайти діток»
Розвиток мовленнєвого наслідування, пам’яті, уваги, темпо-ритмічних характеристик мовлення
«Впізнай за голосом», «Пісеньки пташок», «Допоможи пташці дотягнутись до годівнички»
Зима
[і]
[и]
Розвиток розуміння мовлення, виконання простих інструкцій, моторики, темпо-ритмічних характеристик голосу, уяви
«Хоровод», «Пісенька вітру», «На зимовій прогулянці»
Розвиток розуміння мовлення, уяви, уваги, мовленнєвої наслідувальної діяльності, тактильних відчуттів
«Знайди малюнок», «Впізнай на дотик»
Проміжна діагностика

Обстеження рівня розуміння мовлення


Обстеження пасивного та активного словниковий запасу
Другий семестр
Людина
[п]
Розвиток розуміння мовлення, діяльності за наслідуванням, орієнтування в будові власного тіла
«Покажи», «Знайди у ляльки», «Покажи на малюнку», «Повтори жест»
Розвиток розуміння мовлення, усвідомлення функцій органів чуття, фонематичного слуху
«Музичні кульки», «Добери слово» (нюхати – ніс і т.д.)
Розвиток слухової уваги і мовленнєвої активності
«Що в людей, а що в тварин», «Небилиці», «Тосі-тосі»
Розвиток наслідувальної діяльності, просторової орієнтації, дрібної моторики
Складання фігурок людини із геометр. фігур за наслі-дуванням, розфарбовування
Дикі тварини
[б]
Розвиток розуміння мовлення та наслідувальної діяльності, дрібної моторики
«Прогулянка лісом», «Покажи тварину», «Йде їжачок по стежині»
Розвиток мовленнєвого наслідування, пам’яті, уваги, темпо-ритмічних характеристик мовлення
«Де чия тінь», «Хто як говорить», «Полювання» (Бах – далеко -близько)
Розвиток загальної та дрібної моторики, розуміння мовлення
«Хто як ходить», «Великі ноги ходили по дорозі»
Розвиток розуміння мовлення, наслідування, уваги, загальної та дрібної моторики
«Вгадай тварину», «Зобрази тварину», «Сидить білка на візочку» - пальчикова гра
Птахи
[м]
Розвиток розуміння мовлення та наслідувальної діяльності, дрібної моторики
«Прогулянка лісом», «При- летіли дві пташечки», «Кри льця пташечка зложила»
Розвиток фізіологічного та мовленнє- вого слуху, уваги, мовленнєвої наслі- дувальної діяльності, дрібної моторики
«Як співають птахи», «Покажи», «Пташко маленька…», «як пташеня кличе маму»
Розвиток розуміння мовлення, аналізу та синтезу, зорового сприймання, моторики
«Склади малюнок», «Розмалюй пташку», «Зобрази пташку»
Транспорт
[т], [т’]
Розвиток розуміння мовлення та мовленнєвого наслідування
«Прогулянка містом», «Як гудуть машини»
Розвиток розуміння мовлення та мовленнєвого наслідування, темпо-ритмічних характеристик голосу
«Лото Транспорт», «Гуде: машина, поїзд, кораблик, пароплав…»
Розвиток розуміння складних інструкцій, наслідувальної діяльності, аналітико-синтетичних операцій
«Машинка із геометр. фігур», «Покатай іграшку на машині», «Перевези пасажирів»
Професії
[д], [д’]
Розвиток розуміння мовлення, діяльності за наслідуванням, загальної та дрібної моторики
«Хто що робить», «Покажи»
Розвиток розуміння мовлення та наслідувальної діяльності, побутової компетентності
«Лікар»
Розвиток розуміння мовлення та наслідувальної діяльності, побутової обізнаності
«Повар», «Іди-іди, дощику…»
Розвиток розуміння мовлення та наслідувальної діяльності, мовленнєвого слуху
«Будівельник», «Як звучить будівництво»
Весна
[н], [н’]
Розвиток фізіологічного та мовленнє- вого слуху, уваги, мовленнєвого наслідування, дрібної моторики
«Біжать струмочки», «Співають краплинки»
Розвиток розуміння мовлення та наслідувальної діяльності, дрібної моторики, критичного мислення
«Знайди малюнок», «Що буває навесні», «Небилиці»
Розвиток розуміння мовлення та наслідувальної діяльності, моторики, уваги
«Вийди-вийди, сонечко», «Дощик і сонечко»
Розвиток розуміння інструкцій, наслідувальної діяльності, мисленнєвих операцій
«Велика-маленька квіточка», «Скалади квітку із фігур», «Розфарбуй»
Комахи
[п], [б], [м], [т], [д], [н]
Розвиток розуміння мовлення та наслідувальної діяльності, уваги
«Прилетіли комашки», «Покажи», «Прилетів веселий хрущ»
Розвиток розуміння мовлення та наслідувальної діяльності, уваги, моторики
«Хто повзає, хто літає, а хто стрибає»
Розвиток розуміння мовлення та наслідувальної діяльності, мовленнєвого слуху
«Сіли бджілки на квітки», «Як дзижчать комашки»
Підсумкове обстеження

Обстеження мовної моторики


Обстеження фонематичної сторони мовлення(виділення звуків у слові, розрізнення близьких фонем, повторення складових рядів)
Обстеження лексичного запасу, рівня розуміння граматичних конструкцій та зв’язного мовлення
Повторення вивченого матеріалу


2 коментарі: