понеділок, 4 квітня 2016 р.

Вказівки до проведення артикуляційної гімнастики



   Вчитель - логопед   Кульчицька Н. В.
  ТНВК №15  м. Тернопіль
1. Артикуляційна гімнастика проводиться щоденно по 3-5 хвилин кілька разів в день:
а) з логопедом під час індивідуальних, групових  занять;
б) з батьками вдома.
2. Виконується артикуляційна гімнастика, стоячи чи сидячи перед дзеркалом, з обов’язковим дотриманням правильної осанки.
3. Необхідно добиватись чіткого, точного, плавного
виконання рухів.
4. Спочатку артикуляційні рухи виконуються повільно, але поступово, в міру оволодіння ними, темп артикуляційної гімнастики збільшується.
5. Комплекс артикуляційної гімнастики неухильно ускладнюється і розширюється за рахунок відібраних з логопедом вправ.
6. Кожна вправа виконується від 5 до 20 разів. Кількість повторів зростає в міру вдосконалення артикуляційної моторики паралельно зі збільшенням темпу рухів.
7. Можливим і бажаним є виконання артикуляційної
гімнастики під рахунок, під музику, з оплесками і т. д.

Комплекс вправ для артикуляційної гімнастики

 І. Вправи для щелеп

1. Жувальні рухи в повільному темпі із зімкнутими губами.
2. Те ж саме в швидкому темпі.
3. Легке постукування зубами — губи розімкнуті.

 II. Вправа для зубів

 « Парканчик » - широко посміхнутися, зімкнути зуби.

                 

 « Бегемотик »  -  Широко відкрити рот і потримати його відкритим 10-15 секунд.

                
      



 ІІІ. Вправа для губ
                                                      
 1. «Посмішка» — розтягування розімкнутих губ, зуби при цьому зімкнуті, добре видно і верхні, і нижні різці.
                  


 

  2. Те ж саме із зімкнутими губами і зубами.


 3. «Трубочка» («Хоботок») — витягування губ вперед     
     (зуби зімкнуті).

4. Поперемінне виконання «Посмішки» і «Трубочки».
 5. Обертальні рухи губами.
 6. Відведення нижньої губи від зубів і ясен.
 7. Втягування нижньої губи всередину рота.


III. Вправи для язика (виконується з широко розкритим ротом і при нерухомій нижній щелепі)
              
1.        «Лопатка»
        Мій язик, широкий,
        Як лопата,
        Може на губі розслабленим
        Лежати.

 Широкий, розслаблений язик висунути, покласти на  нижню губу, потримати 10-15 секунд (при напруженні  поплескати по язику шпателем або поплямкати   губами).
 


1.        «Голочка»— вузький напружений язик висунути далеко вперед і утримувати 10-15 секунд (для скорочення язика доторкнутися до кінчика шпателем).
 

3. Поперемінне виконання «Лопатки» і «Голочки».

  4. «Неслухняний язичок»
       Лінькуватий мій язик.
       Працювати він не звик.
       Неслухняний язичок-
       Покараю:шльоп, шльоп, шльоп.

 Посміхнутися, закусити язик зубами. «Протягувати»
 язик між зубами вперед-назад, злегка покусуючи його.
 Виконати 3-4 рази.



 


Комплекс артикуляційних вправ

Формування артикуляційної моторики

Важлива роль у формуванні звуковимови належить чіткій, точній, скоординованій роботі артикуляційних органів, здатності їх до швидкого і плавного переключення з одного руху на інший, а також до утримування заданої артикуляційної пози.
Тому першочергове значення мають усунення порушень в роботі артикуляційного апарату, підготовка його до постановки звуків.

Формування правильних, повноцінних артикуляційних рухів, об’єднання простих рухів в складні артикуляційні уклади різних фонем досягається двома шляхами:
 1. Постановкою, потім ретельним відпрацюванням  артикуляційних рухів, які відсутні або ж порушені. Це тривала,  копітка, складна робота, яка вимагає певного професіоналізму, і  виконується вона логопедом з кожною дитиною індивідуально.
 2. Систематичною артикуляційною гімнастикою, яка являє  собою комплекс правильно виконуваних дітьми,  відпрацьованих з логопедом артикуляційних вправ.
      Основним призначенням артикуляційної гімнастики є розвиток, зміцнення і вдосконалення артикуляційної моторики. Виконується артикуляційна гімнастика як індивідуально, так і колективно з усією групою чи невеликими підгрупами.
 
 






Немає коментарів:

Дописати коментар