четвер, 19 лютого 2015 р.

Корекція тяжких порушень мовлення за допомогою пальчикової гімнастики



                                                                                            Козар Тетяна Іванівна,
                                                                          вчитель-логопед І категорії
                                                                                            Борщівської ЗОШ І-ІІІ ст.№2


Пальчикова гімнастика – це інсценування віршів чи якихось історій за допомогою пальців. Пальчикові ігри – це вправи пальчикової гімнастики. Різні пальчикові гімнастики допомагають розвивати чутливість нервових закінчень на подушечках пальців рук, що з одного боку готує руку до письма,а з іншого – стимулює мовленнєвий центр головного мозку. Розминка, погладжування і рух пальчиків впливають на розумовий і мовленнєвий розвиток дитини.
Учені прийшли до висновку, що формування усного мовлення починається тоді, коли рух пальців досягає достатньої точності. Так на основі  обстеження великої кількості дітей була виявлена така закономірність: якщо розвиток руху пальців відповідає віку, то і мовний розвиток знаходиться в межах норми. Якщо ж розвиток рухів пальців відстає, то затримується і мовний розвиток.    
                 Іншими  словами формування мовлення відбувається під дією імпульсів які йдуть від рук. Це важливо при своєчасному мовному розвитку, і  особливо – в тих випадках,коли цей розвиток порушений. Крім того, доказано, що думка, і око дитини рухається з такою ж швидкістю як і рука. Відповідно, систематичні вправи по тренуванню руху пальців являються сильним засобом підвищення працездатності головного мозку. Рівень розвитку мови у дітей завжди знаходиться в прямій залежності від ступеня розвитку рухів пальців рук.                                                                                                                                Для тренування пальців, розвитку п’ясті вельми корисні такі вправи: нанизування намистинок, кульок на нитку; розбирання крупинок; шнурування, зав’язування бантиків; застібання ґудзиків; вирізування ножицями; ліплення з пластиліну; малювання та штрихування олівцями
    Таке тренування рухів пальчиків і кистей рук  -  є могутніми  засобами розвитку мислення дитини. У момент цього тренування підвищується працездатність кори головного мозку.
Передусім дрібна пальчикова  моторика пов’язана з розвитком мови. У мозку рухові і мовні центри – самі найближчі сусіді. І при русі пальчиків і кистей, збудження від рухів центру перекидається на мовні центри головного мозку і виробляють  різке посилення узгодженої діяльності мовних зон. У всіх дітей з відставанням у мовленнєвого розвитку пальчики малорухливі і їх рухи неточні і неузгоджені. Відповідно, тренування рухів пальців рук стимулюють розвиток мовлення малюків.
Пальчикова гімнастика розвиває вміння малюка наслідувати дорослих,  вслухатися в нашу мову і розуміти її, підвищує мовну активність дитини та й просто створює сприятливу емоційну атмосферу. Адже грати в пальчикові ігри не тільки корисно, але цікаво і весело.
Пальчикова гімнастика вчить дитину концентрувати увагу і правильно її розподіляти. Це дуже і дуже важливе вміння! Довільно керувати своєю увагою дитина зможе навчитися тільки до віку 6-7 років. І від цього вміння в майбутньому будуть залежати його шкільні успіхи.
Коли малюк почне говорити і зможе віршами супроводжувати вправи з пальчикової гімнастики – це буде робити його мову більш чіткою, ритмічною, яскравою.  Він зможе посилити контроль за своїми рухами.
У пальчикових іграх потрібно багато чого запам’ятовувати : і положення пальців, і послідовність рухів, та й просто вірші. Ось вам і відмінна весела вправа для розвитку пам’яті малюка.
За допомогою пальчикових ігор можна розвивати фантазію і уяву? Звичайно! Адже руками можна «розповідати» цілі оповідання. Спочатку приклад покаже мама або тато, а вже потім і дитина може скласти свої «пальчикові історії».
Після всіх цих вправ кисті і пальці рук стануть сильними, рухливими, гнучкими. А це так допоможе надалі в освоєнні читання та письма.                   
Методичні рекомендації до проведення пальчикових ігор
1) Перед грою з дитиною обговорити її зміст, відразу при цьому відпрацьовуючи необхідні жести, комбінацію пальців, руху. Це не тільки дозволить підготувати дитину до правильного виконання вправи, але і створить необхідний емоційний настрій.
2) Перед початком вправ діти розігрівають долоні легкими погладжуваннями до приємного відчуття тепла.
3) Усі вправи виконуються в повільному темпі, від 3 до 5 разів, спочатку правою рукою, потім лівою, а потім двома руками разом.
4) Виконуйте вправи разом з дитиною, при цьому демонструючи власну захопленість грою.
5) При виконанні вправ необхідно залучати, по можливості, всі пальці руки.
6) Необхідно стежити за правильною постановкою кисті руки, точним перемиканням з одного руху на інший.
7) Потрібно домагатися, щоб всі вправи виконувалися дитиною легко, без надмірного напруження м'язів руки, щоб вони приносили йому радість.
8) Всі вказівки даються спокійним, доброзичливим тоном, чітко, без зайвих слів. При необхідності дитині надається допомога.
9)  Кожне заняття має свою назву, триває кілька хвилин і повторюється протягом дня 2-3 рази.
10) При повторних проведеннях гри діти нерідко починають говорити текст частково (особливо початок і закінчення фраз). Поступово текст розучується напам'ять, діти вимовляють його цілком, співвідносячи слова з рухами.
11) Вибравши дві або три вправи, поступово замінюйте їх новими.
Ігри які найбільш сподобалися  можна залишити у своєму репертуарі і повертатися до них за бажанням малюка.
12) Не ставте перед дитиною кілька складних завдань відразу (наприклад, показувати руху і вимовляти текст). Обсяг уваги у дітей обмежений, і нездійсненне завдання може «відбити» інтерес до гри.
13) Ніколи не примушуйте. Спробуйте розібратися в причинах відмови, якщо можливо, ліквідуйте їх (наприклад, змінивши завдання) або поміняйте гру. 
Дуже гарне тренування рухів дають народні ігри - потішки.
Потішка - жанр усної народної творчості. Вона виконується дитиною разом з дорослими. Потішки, вчать маленьку дитину розуміти людську мову і вчать виконувати різні жести, рухи, яким керує слово.  Можна сказати, що потішка - це весела народна школа для найменших.
Сорока-білобока
Сорока-білобока кашку варила,
діток годувала.
(Дорослий злегка лоскоче долоньку дитини)
Цьому дала,
(Загинає мізинчик дитини)
цьому дала,
(Загинає безіменний пальчик)
цьому дала,
(Загинає середній пальчик)
цьому дала,
(Загинає вказівний пальчик)
а цьому не дала:
(Ворушить великий пальчик)
ти дров не носив, піч не топив,
тобі каші не дамо!
(Злегка лоскоче дитину)
Вправа для м’язів рук
Мета: розвиток м’язів рук, координації слів з рухами.
Опис гри. Діти промовляють вірш, виконуючи рухи:
Руки в сторони — ось так,
3 пальців зробимо кулак,
Потім пальці розпрямили,
Руки вниз ми опустили.
Руки вгору! Так, ось так!
З пальців зробимо кулак,
Потім пальці розпрямили,
Руки вниз ми опустили.
Руки вниз! Ось так, ось так!
З пальців зробимо кулак,
Потім пальці розпрямили,
І все знову повторили.
                                        

Немає коментарів:

Дописати коментар